حرکات ورزش ایروبیک و بدنسازی اساس تمامی ورزش ها هستند .

از نظر علم پزشکی ورزش ایروبیک سیستم تنفس و قلب و عروق را آموزش می دهد تا با سرعت بیشتری اکسیژن را گرفته و به قسمت های مختلف بدن انتقال دهد . در ورزش ایروبیک عمل تنفس همزمان از راه دهان و بینی انجام شده و سبب تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن و همچنین باعث کنترل فشار خون و قند خون شده در نتیجه کاهش وزن بدن را در پی خواهد داشت .
ورزش ایروبیک باعث تولید هورمون اندروفین در بدن شده و از بی حوصله گی و افسردگی جلوگیری نموده و باعث تمرکز ذهن و افزایش خلاقیت فکری و موجب نشاط و شادابی می شود . حرکات ورزش ایروبیک و بدنسازی اساس تمتم ورزش ها هستند . همه افراد بر این عقیده هستند که ورزش از هر نوع برای تندرستی و شادابی بسیار موثر است و کمتر کسی را می توان یافت که از ورزش متنفر باشد . اکثریت افراد ورزش کردن را دوست دارند ولی به علت های گوناگون نظیر مشغله کاری ، کمبود وقت و غیره ... از انجام فعالیت ورزشی گریزان هستند . باید این آگاهی را به افراد داد که ورزش کردن فقط انجام تمرین های سخت نیست و نیاز به زمان زیاد و مکان مناسب ندارد و می شود در خانه ، محل کار و یا پارک اصول اولیه ورزش را انجام داد .
حرکت های ورزش ایروبیک و بدنسازی بوسیله هالتر ، دمبل  و وزنه که پایه تمام ورزش ها هستند را می توان نه فقط در باشگاه ورزشی بلکه می توان در خانه نیز انجام داد . فوتبالیست ها و کشتی گیران و ورزشکاران سایر رشته های ورزشی بایستی حرکات ایروبیک و بدنسازی را به صورت آماتوری در برنامه تمرین های خود قرار داده و انجام دهند . خلبانان هواپیما های جت باید در طول روز یک ساعت حرکات بدنسازی با وزنه را انجام داده تا عضله های پا ، سینه ، شانه و گردن خود را قوی کنند تا در سرعت های بسیار زیاد در حین انجام پرواز های مانوری و نمایشی به علت نرسیدن خون به مغز دچار نابینایی موقت شده این عضلات به آنها کمک کرده و باعث گردش بهتر خون در بدن شده تا گرفتار مشکل نشوند .
تردمیل ، دستگاه سیم کش ، دمبل ، هالتر ، و وزنه جزء فعالیت های قدرتی غیر هوازی هستند که عضو جدا نشدنی در تمرینات ایروبیک می باشند که این ابزار ها در افزایش توان و قدرت عضلات بسیار مفید بوده و باعث تناسب اندام و کاهش خطر پوکی استخوان در افراد می شود . در هر سنی می توان ورزش ایروبیک و بدنسازی را انجام داد به شرطی که به صورت اصولی و صحیح انجام شود . به علت ریتماتیکی بودن ورزش ایروبیک ورزشکاران به راحتی اجرای حرکات را یاد می گیرند . بهترین سن برای انجام تمرینات ایروبیک و بدنسازی از 15 سال می باشد و کودکان نباید پیش از رسیدن به سن بلوغ اقدام به انجام حرکت های لیفت ، قدرتی و سنگین کنند . بسیاری از بانوان بر این باورند که استفاده از دستگاههای بدنسازی سبب عضلانی شدن بدن آنها خواهد شد در این راستا باید گفت که میزان عضلانی شدن بدن در ورزش بین آقایان و بانوان متفاوت است . زیرا بدن بانوان به علت اختلاف هورمونی با آقایان واکنش های متفاوتی بروز می دهد زیرا هورمون تستسترون نقش مهمی در تقویت حجم عضلات دارد و در بانوان مقدار ترشح هورمون تستسترون بسیار کم ست و تمرین با وزنه در بین بانوان چندان باعث عضلانی شدن اندام آنها نخواهد شد بلکه با انجام تمرین و برنامه تمرینی مناسب و استفاده از دستگاههای بدنسازی عضلات خود را محکم تر کنند زیرا پیش از رسیدن به دوران سالمندی بهترین ورزش برای بانوان انجام تمرینات بدنسازی و فعالیت با دستگاههای بدنسازی است تا از پوکی استخوان در دوران سالمندی جلوگیری شود . انجام تمرین های ورزشی با اجرای برنامه غذایی مناسب بسیار مفید خواهد بود .

برای مطالعه مطالب و مقالات علمی ورزشی به www.kalavarzesh.com مراجعه فرمایید .