آشنایی با صفحه شطرنج

پایه ای ترین آموزش در بازی آشنایی با صفحه شطرنج خواهد بود. تمامی صفحه‌هایی که برای این بازی مورداستفاده قرار می‌گیرند دارای مربع‌هایی هم‌اندازه به رنگ‌های سیاه‌وسفید یا سبز و سفید است که تعداد کل خانه‌های مربعی شکل به 64 عدد خواهد رسید. 

آشنایی با صفحه شطرنج

این بازی دونفره بوده و هنگام شروع مجاز هستیم تنها از 32 مربع استفاده کنیم. در سطر و ستون حاشیه‌های این صفحه با علائم انگلیسی و اعداد نشانه‌گذاری شده است که در واقع نشان‌دهنده اسامی هر خانه برای چیدمان اصولی مهره‌ها در صفحه شطرنج است.

ساعت شطرنج چیست؟

در اکثر بازی‌ها زمان عامل تعیین‌کننده در افزایش هیجان بازی خواهد بود. در مسابقات رسمی برای هر بازیکن یک‌زمان مشخص و برابر داده می‌شود که بایستی بازی در زمان مشخص سپری گردد. بنابراین ساعت شطرنج ازجمله وسایل ضروری در مسابقات حرفه‌ای است. ساعت‌هایی که در بازی استفاده می‌شوند هم به‌صورت آنالوگ و هم به‌صورت دیجیتال خواهند بود. برای مثال ساعت آنالوگ در مسابقات رسمی شامل دو صفحه‌نمایش دوقلو در کنار هم بوده که زمان توقف و زمان شروع اجرای حرکات شطرنج‌بازان را نشان خواهد داد.

ساعت‌های آنالوگ دارای دکمه‌های مکانیکی بود به‌طوری‌که اگر دکمه سمت شما فشرده می‌شد زمان شما متوقف و زمان حریف شروع می‌شد. از طرفی برای روی ساعت یک پرچم بود که نشان‌دهنده اتمام زمان بازیکن به‌حساب می‌آمد. به این صورت که اگر زمان سپری می‌شد به آهستگی این پرچم به سمت پایین آمده و نشان می‌داد که شطرنج‌باز زمانش رو به اتمام است.

ساعت آنالوگ باز شطرنج

دلیل اینکه ساعت‌های دیجیتالی جایگزین ساعت‌های آنالوگ شد بیشتر به خاطر دقت کم و هم‌چنین سروصدای زیاد ساعت‌های آنالوگ بود اما ساعت‌های دیجیتالی با دقت بسیار بالا در حدود یک‌صدم ثانیه و استفاده از المان‌های بیشتر امروزه در مسابقات رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از شاخصه‌های جالب این نوع ساعت‌ها شروع و توقف بازی هم‌زمان با فشردن دکمه‌ها می‌باشد. به این صورت که مثلاً اگر شما به‌عنوان بازیکن مهر سفید باشید زمان شما سپری می‌شود و اگر حرکت خود را به پایان رسانید بایستی هم‌زمان دکمه ساعت سمت خود را فشار داده تا زمان حریف آغاز شود. جالب است بدانید شطرنج‌بازان می‌بایست طبق قوانین با همان دستی که مهره را جابجا می‌کنند زمان خود را متوقف نمایند.

ساعت دیجیتالی شطرنج

اگر به هر دلیل طرز استفاده از ساعت را بلد نباشند طبق قوانین یک دستیار برای این کار در نظر گرفته می‌شود. اما ساعت دیجیتال را به‌عنوان ساعت‌های امروزی می‌شناسند. در ساعت‌های دیجیتالی نیز پرچم در صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود و علاوه بر آن برخی قابلیت‌های دیگری ازجمله رنگ مهره، تعداد حرکات، دکمه فریز (توقف قبل از آغاز) و غیره بر روی LCD آن حک‌شده است.

نحوه چینش مهره ها در صفحه شطرنج

در بازی شطرنج مهره‌هایی که بر روی صفحه قرار داده می‌شوند در جایگاه‌های مخصوصی نقش مؤثری ایفا می‌کنند. هر بازیکن دارای 16 مهره بوده که در اولین ردیف مهره سواره‌رو و در دومین ردیف مهره پیاده‌رو یا همان سرباز خواهد بود. بر روی صفحه شطرنج همان‌طور که قبلاً گفته‌شده به‌صورت طولی و عرضی با حروف و اعداد مشخص‌شده است که بیان‌کننده نام خانه‌های مربعی می‌باشد. برای مثال نام خانه H1 بایستی برای مهره سفید رخ باشد و مهر دیگر رخ به همان رنگ در ردیف خانه A1 قرار می‌گیرد. رخ‌های سیاه نیز در خانه‌های A8 و H8 جایگذاری می‌شوند.

 

ادامه مطلب در :   توضیحات کامل اصول و قواعد بازی شطرنج در بلاگ کالاورزش