فعالیت‌های استقامتی علاوه بر تناسب‌اندام و افزایش ضربان قلب به‌سلامت شما نیز کمک می‌کند. جالب است بدانید در افراد مسن این تمرینات برای بیماری‌های شایعی چون دیابت، سرطان و یا حتی بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مفید است. ما در این بخش به معرفی برخی از انواع ورزش های استقامتی خواهیم پرداخت.

آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی نشان‌دهنده توانایی مؤثر بدن در انجام کارهای روزمره با کمترین تلاش ممکن خواهد بود. زمانی که یک فرد چه ازنظر عضلانی و چه ازنظر ذهنی وظایف مختلفی را به نحو احسن انجام دهد و نهایتاً هنوز انرژی کافی برای ادامه فعالیت داشته باشد به‌نوعی خواهیم گفت فرد آمادگی جسمانی فوق‌العاده‌ای دارد. جالب است بدانید برخی افراد به‌صورت طبیعی مهارت و توانایی لازم برای فعالیت را در بدن خود داشته و بعضی دیگر نیز به‌مرور آن‌ها را به دست می‌آورند. آمادگی جسمانی یکی از تکنیک‌های افزایش استقامت و تغییر سبک زندگی افراد است که باعث می‌شود تا حداکثر توان بدنی به کار گرفته شود و از طرفی در طی آن برخی ارگان‌های حیاتی بدن ازجمله قلب، ریه، ماهیچه‌های عضلانی و ذهن با یکدیگر نیز منطبق شوند.

بدنسازی و تناسب اندام

بدنسازی و تناسب اندام

رشته بدنسازی و تناسب‌اندام به‌نوعی یک آموزش هایپرتروفی است. منظور از هایپرتروفی افزایش حجم و اندازه عضلات و بافت‌های سلولی ماهیچه‌ها در بدن خواهد بود. رشته بدنسازی و تناسب‌اندام یکی از هوشمندانه‌ترین تمریناتی است که باعث می‌شود با یک برنامه ورزشی صحیح و همچنین رژیم غذایی مناسب سلامت روانی و جسمی افراد تضمین شود. تمریناتی که تحت عنوان بدنسازی و تناسب‌اندام انجام می‌شود عمدتاً با وزنه و یا دستگاه بدنسازی خواهد بود. در حدود قرن 19 میلادی یک رویکرد آرمانی در جهان غرب شعله زد و باعث شد انسان به زیبایی، تناسب‌اندام و پرورش عضلات اهمیت بالایی قائل شود. در آن دوران به تقلید از مجسمه‌های اساطیری یونان باستان و گلادیاتورها این سنت قدیمی مجدداً احیا شد و به سایر کشورها گسترش یافت.

در اوایل قرن 20 میلادی در اروپا یوجین ساندرو اولین بدنساز مشهور جهان بود که بر سر زبان‌ها افتاد امروزه او را به‌عنوان پدر بدنسازی مدرن در جهان می‌شناسند. او پس از رقابت‌های سنگین که با سایر ورزشکاران داشت باعث شد با پیروزهای پی‌درپی به شهرت بسیار بالایی در جهان دست پیدا کند. در حدود سال 1890 میلادی به حمایت یک تهیه‌کننده مشهور اهل امریکا باعث شد از این ستاره ورزشی در بسیاری از تبلیغات استفاده شود. اوج شکوفایی بدنسازی و تناسب‌اندام در جهان از شروع مسابقات مستر المپیا سرچشمه می‌گیرد این رقابت‌ها توسط برادران جو ویدر و بن ویدر مؤسس فدراسیون جهانی بدنسازی به وجود آمد و امروز به‌عنوان یکی از رقابت‌های سطح بالا در جهان شناخته می‌شود. در ایران نیز این رشته ورزشی از سال 1324 توسط منوچهر مهران پایه‌گذاری شد. همچنین فدراسیون بدنسازی در ایران نیز در تاریخ 1384 تأسیس شد. Body Bulding & fitness در جهان به 3 بخش نمایشی، ریتمی و ترکیبی برگزار خواهد شد.

دو و میدانی

دو و میدانی

راه رفتن، دویدن و یا پریدن از حرکاتی است که نسل بشر از زمان‌های گذشته تا به امروز با خود داشته و به‌عنوان ریشه‌ای‌ترین اقدام برای بقا تلقی می‌شود. مسابقات دوومیدانی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌ استقامتی در تاریخ بشری است. حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح اولین بازی‌های المپیکی در یونان باستان دومیدانی بود. از طرفی درروم باستان برای آموزش‌های نظامی سربازان و قهرمانان جنگ برخی ورزش‌ها ازجمله دوومیدانی به‌عنوان آمادگی بدنی ضرورت داشت. در ایران نیز همین ورزش به‌صورت سنتی به دوره صفویان برمی‌گردد در آن دوران پادشاهان صفوی افرادی را برای ارسال نامه و یا باز کردن راه عبور با سرعت هرچه‌تمام‌تر آن‌ها را استخدام کرده و در میدان‌های اختصاصی برای دویدن به آن آموزش می‌دادند و پس‌ازاینکه کالسکه به ایران آمد کار آن‌ها از رونق افتاد؛ اما این افراد همچنان علاقه به دویدن داشتند و با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. تا جایی که در سال 1300 در ایران یعنی حدود 100 سال پیش به‌صورت مدرن‌تر این ورزش در ایران پیگیری شد.

اولین فردی که این شاخه از ورزش را به‌صورت مدرن در ایران تبلیغ کرد میر مهدی ورزنده بود که او را به‌عنوان یک معلم ورزش می‌شناسند. سپس فدراسیون دوومیدانی در ایران در سال 1315 هجری شمسی تأسیس گردید. ویژگی‌های مهم این ورزش علاوه بر کنترل وزن بدن، باعث ساخت عضلات، تأثیرات مثبت در سیستم قلب و عروق و همچنین کاهش استرس را به دنبال خواهد داشت. رشته Athletics در جهان هم برای بانوان و هم برای آقایان به‌صورت دوومیدانی با مانع، دونیمه استقامت، دو استقامت، دو سرعت، دو امدادی و برخی رشته‌های پرشی، پرتابی و ترکیبی خواهد بود که به‌صورت خلاصه در زیر شرح خواهیم داد.

  • دوی با مانع: - 100 متر (خانم‌ها) - 400 متر (آقایان) - 110 متر (آقایان)
  • دوی نیمه استقامت: - 800 متر - 1500 متر
  • دوی استقامت: - 3000 متر با مانع (خانم‌ها و آقایان) - 5000 متر (آقایان) - 10000 متر (آقایان) -
  • دو ماراتن 42 کیلومتر و 195 متر

اما انواع رشته‌های پرتابی نیز هرکدام شامل پرتاب نیزه، وزنه و برای ورزش‌های پرشی نیز پرش‌بانیزه و پرش سه‌گام بوده که پرش‌بانیزه از بهترین رشته‌های این ورزش خواهد بود.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری

ورزش دوچرخه‌سواری نیز به‌عنوان یکی دیگر از ورزش‌های استقامتی خواهد بود. این ورزش ممکن است از بیرون بسیار ساده به نظر برسد اما باعث خواهد شد علاوه بر چالش عضلات باعث افزایش سلول مغز، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و درمان بیماری‌های افسردگی شود. ورزش دوچرخه‌سواری باعث احساس آزادی، ماجراجویی و شادی در انسان خواهد بود. با استفاده از این تفریح مفید سطح آدرنالین و اندورفین بدن بالا رفته و اعتماد نفس نیز در بدن افزایش خواهد یافت. این ورزش را می‌توانید هم به‌صورت گروهی و هم به‌صورت انفرادی انجام دهید.

تاریخچه آن نیز به حدود قرن 19 میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان اولین فردی که سوار بر دوچرخه رکاب زدن را شروع کرد یک فرانسوی به نام سیوراک بود. فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری نیز در حدود سال 1900 میلادی در سوئیس افتتاح شد که نام اختصاری آن UCI می‌باشد. تأسیس این ورزش نیز در ایران به سال 1326 به دست احمد ایزدپناه بازمی‌گردد. به‌طورکلی فردی که دوچرخه‌سواری می‌کند را دوچرخه‌سوار گویند و از طرفی به‌عنوان یکی از مفیدترین ورزش‌های فیزیکی بدون آلودگی هوا، صوتی و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

ایروبیک

ایروبیک

در دهه 1960 میلادی دکتر کنت کوپر فیزیولوژیست شناخته‌شده در ایالات‌متحده امریکا همواره به دنبال روشی مؤثر برای طول عمر و حفظ سلامتی بدن بود. او را پدر علم ایروبیک در جهان می‌شناسند. تحقیقاتی که توسط او جمع‌آوری شد در کتابی بانام Aerobics در جهان منتشر گردید. او یک نظامی در نیروی هوایی آمریکا بود که اولین بار به‌منظور حفظ وضعیت خوب بدنی فضانوردان از این تکنیک استفاده می‌کرد. ورزش Aerobics امروزه به‌عنوان یکی از تمرینات هوازی و کاردیو تلقی خواهد شد که به‌منظور لاغری، کاهش استرس، تناسب‌اندام، افزایش قدرت عضلات و حتی جلوگیری از پوکی استخوان انجام می‌شود. در سال 1989 میلادی یک ژیمناست کار حرفه‌ای و مشهور به نام جین میلر این ورزش را با حرکاتی موزون به همراه موسیقی ابداع کرد.

تاریخچه آن در ایران نیز مربوط به سال 1375 خواهد بود. در آن زمان این رشته رسماً توسط کمیته ملی المپیک به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ژیمناستیک معرفی شد. در ایران در رشته ایروبیک بانوان بنا به دلایل مختلف از زیرمجموعه فدراسیون Gymnastic حذف و به فدراسیون ورزش‌های همگانی منتقل شد. اولین حضور ایران در مسابقات این رشته ورزشی در سال 1378 در کشور بلغارستان بود که به‌صورت انفرادی همراه با موسیقی در مدت‌زمان حدود 1:30 تیم‌ها مسابقات را اجرا کردند. تمرینات Aerobics معمولاً در چند بخش قدرتی، پرشی و تعادلی انجام می‌شود.

 

ادامه مطلب در:

    لیست ورزش های استقامتی به همراه ویژگی های آن ها در کالاورزش