تاریخ استفاده ار توپ به قرن هایی باز می گردد که انسانها دوست داشتند برای سرگرمی و تفریح بازی خاصی را انجام دهند .

توپ بعنوان مهمترین وسیله برای بازی فوتبال است همه 22 بازیکن و تماشاگران نگاه شان به توپ و مسیر حرکت آنرا دنبال می کنند . وقتی که توپ وارد دروازه می شود خیلی ها خوشحال و برخی ناراحت می شوند برخی بازیکنان با گل زدن توپ را می بوسند برخی با گل خوردن توپ را به زمین می کوبند در نهایت میتوان گفت توپ نمادی از عشق، نفرت، خشم و شادی در دنیای فوتبال است .
تاریخ استفاده از توپ به قرن هایی باز میگردد که انسانها دوست داشتند برای سرگرمی و تفریح بازی خاصی را انجام دهند در آن دوران بازی با جمجمه مدور انسانها و برخی حیوانات متداول بود و پس از آن با گرد کردن پوست حیوانات و یا پارچه به شکل و شمایل جمجمه جایگزین آن شد وتا این زمان فرم کروی و مدور آن حفظ و فقط جنس آنها تعقیرات فراوانی یافته است . حالا دنیای فوتبال و توپ آن به قدری پیشرفت داشته که برای هر نوع زمین بازی و مسابقه توپ مخصوص آن بوجود آمده تا بازیکنان بتوانند بهترین کارایی و عملکرد تکنیکی و تاکتیکی خود را در بازی به نمایش بگذارند .

انواع توپ بازی فوتبال


premium match ball توپ تضمینی مسابقه  : این توپ توسط فدراسیون جهانی فوتبال FIFA باید مورد تائید قرار گیرد و برای تائیدیه آن تست های مختلفی از جمله ضد آب بودن، شکل و فرم کروی آن، میزان نگهداری باد درون توپ،آزمایش سلامت و میزان کارایی هنگام حرکت توپ در هوا باید بر روی آن انجام شود . بالاترین سطح استانداردی که یک توپ فوتبال میتواند بدست بیاورد تائیدیه فدراسیون جهانی فوتبال FIFA می باشد . از این نوع توپ در مسابقات و لیگ ها و تورنومنت هایی بسیار معتبری مانند سری A ایتالیا، لایگا،بوندس لیگا،جام یوفا و لیگ برتر انگلستان که مورد تائید FIFA هستند استفاده می شود .  این نوع توپ تا حد زیادی شبیه توپ مسابقه تضمینی است اما بوسیله نهادهای استاندارد خصوصی مانند NCAA و NFHS که دو مرکز خصوصی معتبر مورد تائید و استاندارد قرار می گیرند .

Turf ball توپ چمن مصنوعی : این نوع از توپ بدلیل خشک بودن چمن مصنوعی که امکان آن می رود خراش ها و زخم هایی بر روی سطح توپ در هنگام بازی ایجاد شود دارای پوسته محکم ضخیم و مقاوم تری هستند .

Indoor ball توپ سالنی یا فوتسال : توپ مخصوص فوتسال نوعی از توپ فوتبال است که از نظر سایز بندی آن سایز 4 است ولی وزن آن با توپ سایز 5 برابر است این توپ بدلیل نداشتن پرش زیاد کمی تنبل ساخته می شود تا بازیکنان تسلط بهتری هنگام بازی بر روی آن داشته باشند و بتوانند در اندک فضا حرکت تکنیکی و تاکتیکی را بهتر انجام دهند . جنس بیرونی این گونه از توپ مقاوم تر از توپ چمن است تا هنگام برخورد با سطح زمین و دیواره سالن شکل مدور و کروی خود را از دست ندهد .

beach ball توپ ساحلی : این نوع از توپ دارای سطحی کاملا صاف و صیقل خورده و نرم هستند و از نظر سایز مطابق توپ سالنی بوده ولی وزن آن کمتر از توپ سالنی میباشد و بدلیل اینکه فوتبال ساحلی با پای برهنه انجام می شود باعث آسیب به پا و بدن بازیکنان نشود .

medicine ball توپ طبی : از این نوع توپ برای تقویت عضلات و مفاصل ورزشکاران مورد استفاده قرار میگیرد و وزن آنها سنگین تر از سایز سایر توپ ها است و دارای سایز بزرگتری هستند . بازیکنان فوتبال برای افزایش قدرت شوت و گلر ها برای شبیه سازی قدرت شوت مهاجمان در تمرینات از اینگونه توپ ها استفاده می کنند .

توپ های فوتبال با تکه های به هم متصل شده و کارایی مهم آن به حرکت در آمدن در هوا بدون انحراف است این تکه ها بصورت دستی و یا اتوماتیک به هم وصل می شوند . توپ های 32 تیکه متداول ترین نوع هستند اما مدلهای 26 و 18 تیکه نیز طراحی شده است . این تیکه ها در نوع سنتی بصورت تودوزی بهم متصل می شدند ولی در توپ های پیشرفته و مدرن امروزی توسط پرس اینکار انجام شده و باعث کروی شدن توپ و گردش بهتر توپ و ضد آب بودن آن می شود و مواد اصلی تشکیل شده در ساخت توپ از جنس pvc و pu هستند که ماده pvc ماده ای مقاوم تر و با طول عمر بیشتر نسبت به pu است . از ماده pvc برای ساخت توپ های مناسب تمرین و یا سالنی و خیابانی استفاده می شود ولی از ماده pu به جهت لطافت و نرمی بیشتر برای ساخت توپ های مخصوص مسابقات که قدرت واکنش سریع و کنترل مناسب خوب و در ضمینه ضد آب بودن نسبتا بهتر از pvc هستند بکار می رود . هر دو این مواد دارای قابلیت های منحصر به خود بوده و هر یک در نوع خود بهترین مواد محسوب می شوند. برای خرید توپ فوتبال کلیک کنید.